1928 Latham-ekspedisjonen

Vrakrester – Flottør, funnet 31. august 1928

31. august 1928 oppdaget mannskapet på fiskeskuten Brodd en ødelagt flottør i vannet ved Torsvåg fyr i Karlsøy kommune. Flottøren ble fraktet inn til Tromsø, der den ble undersøkt av offiserer fra skipet Michael Sars og det franske transportskipet Durance, samt den franske konsul. De mente alle at dette kunne være en flottør fra Latham 47.02. I Tromsø ble flottøren lastet over på Durance, som fraktet den videre til Bergen, der den identifisert av de samme personene som hadde reparert den under oppholdet i Bergen 17. juni 1928.

Flottøren fotografert i Tromsø. Reparasjonen som ble gjort i Bergen kan sees foran på undersiden. Foto: Norsk Polarinstitutt
Hullet i fronten. Foto: Norsk Polarinstitutt.

Flottøren ble målt og beregnet til:
Lengde: 2,32 meter
Største bredde: 56 centimeter
Største høyde: 58 centimeter
Fargen ble beskrevet som blågrå.

Aftenposten trykket de første fotografiene av flottøren. Bildet i midten viser flottøren slik den ble funnet. Foran på venstre side sees en stor flenge. Øverst til venstre er en tegning av flottørens forende der både hullet og reparasjonen gjort i Bergen, er synlig, ved siden av et portrett av kaptein Hareide fra Brodd. Oppe til høyre sees et bilde av flottøren som fraktes inn til undersøkelser. Kilde: Aftenposten 5.9.1928 📜

Basert på disse målene ble det gjort sammenligninger med en av Lathams søstermaskiner ved fabrikken i Caudebec-en-Caux, som kunne bekrefte at det var en identisk flottør. Det ble også oppdaget at det ene staget hadde blitt forsøkt reparert med en trebit og at det foran på venstre side var en stor flenge, omtrent 20 centimeter lang.

Funnet av flottøren førte til teorier om at Latham hadde styrtet enten i sjøen eller i isen, enkelte franske aviser mente også at mannskapet på Latham hadde brukt flottøren som en “flaskepost” og ønsket at den skulle undersøkes innvendig for eventuelle meldinger, men nærmere undersøkelser fant ingenting som kunne støtte opp om dette.

Etter oppholdet i Bergen ble flottøren fraktet til Frankrike og Paris. Der ble den undersøkt av personer fra det franske marineministeriet.

Flottøren etter ankomst i Frankrike. Foto: Parcours de vies dans la Royale
Foto: Parcours de vies dans la Royale

Etter undersøkelsene i 1928 ble flottøren værende i Frankrike, og den tilhører i dag Musée de l’air et de l’espace (Det franske fly- og romfartsmuseum). Flottøren er i dag utstilt sammen med den ene bensintanken ved Le musée de l’hydraviation de Biscarrosse (Flymuseet i Biscarrosse, Frankrike).

“Det siste bud fra vår kjære Roald”, skrev Amundsens gode venn Fritz Gottlieb Zapffe på dette bildet av flottøren, som han sendte til Amundsens svigerinne Malfred Amundsen. Foto: Follo museum, MiA / Privat

1872
Roald Amundsen født 16.juli
1880
Begynner på Otto Andersens Skole
1886
Jens Engebreth Amundsen dør
1887
Polarinteressen vekkes
1890
Begynner på universitetet
1893
Fjelltur med Urdahl og Holst
1893
Gustava Amundsen (f. Sahlqvist) dør
1894
Ishavsfangst med Magdalena
1895
Styrmannseksamen
1896
Hardangervidda med Leon
1897
Belgica-ekspedisjonen
1899
Sykkeltur Christiania- Paris
1900
Studerer jordmagnetisme i Hamburg
1903
Gjøa-ekspedisjonen
1907
Isbjørner som trekkdyr
1908
Amundsen kjøper Uranienborg
1909
Nordpolen nådd?
1910
Fram-ekspedisjonen
1914
Amundsen blir flyver
1916
Byggingen av Polarskipet Maud starter
1918
Maud-ekspedisjonen
1922
Nita og Camilla flytter inn
1923
Uranienborg selges
1924
Amundsen går konkurs
1925
Mot 88 grader nord
1926
Norge-ekspedisjonen
1927
Foredragsreise i Japan
1928
Latham-ekspedisjonen
1928
1928 Latham-ekspedisjonen. Vrakrester – Flottør, funnet i 1928.
1934
Uranienborg blir museum
1938
Bettys hus brenner
2015
En kiste stappfull av fotografier blir oppdaget
2020
Roald Amundsens hjem blir digitalisert