Amundsen med den sammenleggbare seilduksbåten før avgang fra Ny-Ålesund. Båten var bygget av langsgående askespiler, holdt på plass av duraluminrør. Båten veide 11,3 kg og kunne bære tre mann. Den hadde årer som veide til sammen 1,5 kg.
Foto: Norsk Polarinstitutt / Nasjonalbiblioteket
Teltet oppslått ved N 24 etter landingen i isen.
Foto: Norsk Polarinstitutt / Nasjonalbiblioteket
Reserve skibindinger
Reserve svinelærsremmer for sleden
1 primus med kokekar
1 eske reservedeler og nåler for primus
30 liter petroleum
«Meta» kokekar og en kasse tabletter
1 kg støvelsmøring
Seilhansker, syringer, nåler og seilgarn
1 boblesekstant (for navigering i luften)
1 lommesekstant (for sledereise)
1 kunstig horisont
Kart, kartplate, passer, 2 vinkellinjaler, blyanter og navigasjonstabeller
1 loggbok
1 kikkert
6 små og 4 store røykbomber
1 røykbombepistol
1 driftsmåler
1 solkompass
Under oppholdet på isen gjorde de forsøk med røykbombene. Foto: Norsk Polarinstitutt / Nasjonalbiblioteket
Riiser-Larsen med Goertz’ solkompass. Foto: Norsk Polarinstitutt / Nasjonalbiblioteket
1 haglgevær med 200 patroner
1 rifle med 200 patroner
1 Colt pistol med 50 patroner
1 elektrisk lommelykt
Reservedeler og verktøy til motoren
1 øks
1 sneskuffe
1 sag
Tau
Isanker
1 reserve skistav
1 bensinspann og trakt
1 oljetrakt
1 kg anilin
½ sekk sennegress
Skismøring
3 fylte pilotballonger
3 par snesko
I tillegg fordelte de:
1 stort og 1 lite filmapparat
600 meter film
2 kameraer med film og plater
1 bensinpumpe med slange
Et Behm loddeapparat med patroner
Polkort
Foto: Follo museum, MiA
Kilde:
Amundsen, Roald : «Gjennem luften til 88° nord», 1925 📜
1872
Roald Amundsen født 16.juli
1880
Begynner på Otto Andersens Skole
1886
Jens Engebreth Amundsen dør
1887
Polarinteressen vekkes
1890
Begynner på universitetet
1893
Fjelltur med Urdahl og Holst
1893
Gustava Amundsen (f. Sahlqvist) dør
1894
Ishavsfangst med Magdalena
1895
Styrmannseksamen
1896
Hardangervidda med Leon
1897
Belgica-ekspedisjonen
1899
Sykkeltur Christiania- Paris
1900
Studerer jordmagnetisme i Hamburg
1903
Gjøa-ekspedisjonen
1907
Isbjørner som trekkdyr
1908
Amundsen kjøper Uranienborg
1909
Nordpolen nådd?
1910
Fram-ekspedisjonen
1914
Amundsen blir flyver
1916
Byggingen av Polarskipet Maud starter
1918
Maud-ekspedisjonen
1922
Nita og Camilla flytter inn
1923
Uranienborg selges
1924
Amundsen går konkurs
1925
Mot 88 grader nord
1925
1925 Mot 88 grader nord. Ekspedisjonsutstyr per flybåt