Roald Amundsen begynte sin dagbok ved ekspedisjonens avreise i Ny-Ålesund 22. mai 1925, og avsluttet den hjemme på Uranienborg 10. august samme år.
Etter Amundsens forsvinning i 1928 ble dagbøkene og hans arkiv overlevert Universitetsbiblioteket (nåværende Nasjonalbiblioteket) i 1940, der de fortsatt oppbevares. Denne transkriberte utgivelsen inneholder også bilder og filmklipp fra Nasjonalbibliotekets samlinger.
Ve 4 tiden igår emd var vi helt seilklar. På N24 Dietrichson, Omdal & Ellsworth, på N25 Riiser Larsen, Fougt & jei. Sjønt Schulte mente masjinene var overlastet me 550 kilo & at de var en umulihet å få dem åp. lykkes de R.L flått å bringe sin åp fra isen. Kl var da 4.15. Dietr. kåm strax etter. De blåste frisk ostli bris a sa snart vi kåm til Danskeøen kåm tåken rullenne såm et tykt teppe.
Fra avreisen i Ny-Ålesund. Kilde: Roald Amundsen – Lincoln Ellsworth’s flyveekspedisjon 1925, Nasjonalbiblioteket
Kl 5.10 passerte vi Amsterdamoen & sto mot polen. I henve 2 timer hållt tåken sei men masjinene fulgte fint åver den. Av å til passerte vi åver et lite hull i tåken å så da åpent hav fyllt med liten nytrukken is. Helt åp mellem 82° å 83° vedvarte dette. Endli sluttet tåken & sjinnenne vite lå iskare får åss. – Jei hadde tiden stærkt åptatt me obs. den hele tid så den jik såm en røk. Jei fik ikke en gang tid til å fryse. Temp hållt sei på ca -10°. Største parten a isen vi passerte åver lignet nyfrossen is å minnet ikke de ringeste åm den svære gamle is, man finner langs østkysten a Grønland I andre henseender var turen meget ensformi. At sovit intet å se uten is – is. N24 fulgte etter ås hele veien.
Ve 1 tiden ble RL & jeg enie åm, at de ville være rikti å gå ned for å få en sikker plass bestemmelse. Jei var da etter bestik på 88° 30`. Som sagt, så jort. En ganske pen råk – en a de få – såm vi netåp da passerte, ga en ypperste anledning me en mesterlig dyktihet bragt RL ås ned, men ide han skulle lanne nektet den bakerste motor. Følgen var, at han måtte kjøre masjinen inn i et lite baseng fylt a sørpe å gamle isbiter. Vorledes han brakte apperate enkelt hærinne ær mei en gåte. Da vi lannet så vi N 24 like etter åså i meget lav høide, vilket naturlivis brakte ås til å tro, at han åsså lannet, men vi – har ikke set den siden.
N 24 fotografert fra N 25 flyvende over isen på vei nordover. Foto: Nasjonalbiblioteket / Norsk Polarinstitutt
Isen fotografert fra N 24 like før landingen. Foto: Nasjonalbiblioteket / Norsk Polarinstitutt
Vi har vært meget fårbauset hærover å har vært ute idag å set etter dem, men fårjeves. Strax etter lanningen søkte vi å venne apperate får å gå ut i råken å starte igjen, såsnart vi hadde fått en plassbestemmelse, men trods vort lange & ihærdie arbeide var de for meget får åss 3. Sørpen hadde fått tak å slap ikke Me våre 3 kammeraters jelp skulde vi gladli ha greidd de. Nå ligger vi hær me uskatt masjin, men må fårlate den, da vi kan snu den rundt!!
Etter å har arbeidet i timer me dette, tok vi al vår proviant & utstyr på isen får ikke å bli overrasket a muli isskruinger å miste alt. Isen hæråmkring ær fæl. Svære høie skrugarmasser, såm de ær umuli å bevege sei mellom. Hæråmkring ær dær flere utmærkete lanningsplasser & startplasser på isen. RL & jeg var i emd. ute å unnersøkte dem. Vor ble N24 a? Vi snakker dæråm hele dagen, men kan intet sjønne. Viss vi ikke kåmmer klar a sørpen til sønda, setter vi kurs får Kap Richerdson på Grants Land å videre til Fort Conger, vor vi jo har depot. De blir en hår tørn, men vi greier de nåk. RL har i emd surret vår slee. Forøvri ær alt klart. Vi har jo bare proviant får en måned, så vi må klemme på G.E G.D
Isforholdene var varierende. Foto: Nasjonalbiblioteket/ Norsk Polarinstitutt
23de mai
Det var litt surt i sekken inat, men man får finne sei i de på nesten 88°. Dagen bejyntte, vor vi sluttet, me å søke å frijøre masjinen. Temp. var til å bejynne me svært mejørli, men i dagens løp jik den – me en frisk Nli bris ned i -12°. Være var klart. Store råker hadde dannet sei i nattens løp i vår nærhet, men frøs til i dagens løp. Således bærer nå sørpen ås åveralt rundt masjinen. Ut på fårmiddagen jik jei me min kjikkert åp på den ene vingen får å se mei rundt. Min glede & overraskelse var stor da jei pludsli åpdaget et flagg å strax etter Dietr. masjin & et telt. Dette var ret i vest – på den annen side a råken. I emd. kåm vi jennom flaggsignaler i forbinnelse me dem. RL signaliserte. Vi fik da den nyhet, at di hadde fått en slem lekk å ikke mere kunne lanne på vann, men han håpet å være klar til å starte imåren. Imåren får vi da høre nærmere. Vi ær neppe færi til den tid. –
N 24 etter landingen i isen. Foran flybåten var en stor dam, på andre siden av dammen lå N 25. Foto: Nasjonalbiblioteket/ Norsk Polarinstitutt
24.mai (sønda)
-12 1/2 idagmårres å stadi norenvinn. Får de meste overtrokket me Str, men av og til stikker solen jennem. Bar. ær stadi. – Har arbeidet i hele dag me å jevne ut skrugarene rundt ås å skal imåren søke å kåmme åp på en a dem. Såm vi i emd hålt på å arbeide, så vi karene fra den annen side kåmme ned mot råken. Di hadde store pakninger på ryggen. Da di kåm på go semafor-distanse jore di tein å meddelelser tok sin bejynnelse. Di sa, di kunne ikke greie å få masjinen istann alene å åm di skulle kåmme hæråver. Dærtil svarte vi, at de var bedre, di dro jem å venter til imåren til vi har fårsøkt vår masjin. Vi skal snakke me dem ve 9 tiden. -9.5° i aften. Roli vær. Lite heng fra nor å mere klart enn vi hittil har set de.
G.E G.D
N 24 i isen. Kilde: Roald Amundsen – Lincoln Ellsworth’s flyekspedisjon 1925, Nasjonalbiblioteket.
Ved leiren rundt N 24. Foto: Nasjonalbiblioteket/ Norsk Polarinstitutt
N 24. Foto: Nasjonalbiblioteket/ Norsk Polarinstitutt
25 mai – manda
-10.5° -åversjyet , men meget siktbart. Har hugget is i hele dag å lykkes å berge masjinen en skutelengde. Råken runtt ås var mere åpen idag, ikke så meget sørpe. Semaforerte me D. kl 10. fmd. Han meddelte da, at de så lysere ut får dem. Vi ba dem, at når di var færie måtte di kåmme hærover & jelpe ås. De ær -2 1/2 C iaften me sne. Så en storkåbbe i råken idag. De ær mærkli så langt nor.
G.E. G.D.
26 mai – tirsda.
-10°C i hele dag. Oversjyet – stratus – men meget siktbart. Isen hadde fårandret ikke så lite i nattens løp å den annen leir var kåmmet mye nærmere. Vi fårsatte me isarbeide. Et ypperli redskap fantt vi i kniver tilsurret sjistokker. Me disse splittet vi lett & hurti isen & jore i kårt tid et fin fint arbeide.
Kl 3 emd så vi di 3 i den annen leire jøre sei klar til å gå. Di tok sji & rygsekker på å beji sei aste til åss. Jei trodde jo selfølgeli de ville følle gamle isen runtt råken å ble dærfår slått a fårbauselse, da jei pludsli så dem like ve – på den annen side av en liten lokal råk. RL & jei tok seilduksbåten å jik dem i møte får å sette dem åver råken. Netåp, såm vi kåm dærbort hørte vi noen fryktlie hyl & jei ante de værste. Di var fallt i vanne, men vormange? Di var sjult bak en isskruing så vi kunne ikke se dem. Tilstannen var en mare a fryktligste art. RL søkte hurtigst åver i seilduksbåten, men de jik svært smått grunnet sjellis. Skrikene entte endli & jei så di 3 kåmme. – Did & Om var falt jennem isen me 30 kilos pakninger på & sji Lyklivis hadde Ell. ikke sji på å reddet dem i siste øieblik Di kåm åmbor drivvåte, fik sjiftet & en kåpp varm sjokolade. Nå ligger vi alle hæråmbor. N 24 var sprunget lekk ve avreisen fra Kings Bay & di har hat et umåteli arbeide me å hålle den flytenne, inntil di fik den åp på is.
G.E G.D
Mannskapet fra N 24 går i isen. Kilde: Roald Amundsen – Lincoln Ellsworth’s flyekspedisjon 1925, Nasjonalbiblioteket.
27 mai – onsda
Samme stratus vær me nåkså stærkt snefall i aften T. var -9.5° imårres. Jik så i emd åp i -5°C får så ijen å gå ned til -10°C iaften. Bejyntte imårres vårt store å avsluttene arbeide me å føre N 25 åver på sikker is. De var et heltmodi arbeide. Vi jik alle løs på 3 svære skrugarer med kniver & våre små isankre samt min bittelile øx. Kl 8 i kvell var alle hindringer ryddet tilside å banen lagt. Åver de fint åphuggete skrugarer kjørte vi tons a sne får å jøre banen myk & besjytte båtens bunn mot istakker. De var nesten et åvermenskli arbeide å få den ut a sit gamle leie. Den hadde suget sei fast i den 8 tåmmers nyis, såm ær frosset etter vår ankåmst. Hadde vi ikke fått jelp a våre 3 kammerater, hadde vi aldri greidd de. Vi la alle je kan si, våre hele sjeler i arbeide, å millimeter får millimeter bejyntte den store ful å gli. De var en hærli stunn. Nå ær den kjørt inn på et stort sikkert flak, vorfra vi i nødsfall kan starte. Vår første plass var meget truenne me svære skrugarer på alle kanter. En skruing & vi var ubønhørli dødsdømt. Vi lever på halle rasjoner men i dagens anledning hadde vi full sjokolade i aften. Den store råk såm var hær, da vi kåm håller på å sette sammen å den annen leir ær ås mye nærmere. Jei nærer dåg ingen tvil åm, at den snart går åp ijen. Såsnart vi får sol til en stedsbestemmelse starter vi ijen. Kl ær 12 midnat. Nli vinn me sne.
G.E. G.D
28 mai – torsda
Vi tørnte ikke ut før kl 12 emd & sparte dærve et måltid. Være var de samme. Åversjyet- stratus- & -6°. Endli ve 1 tiden bejyntte solen å sjinne jennem. Didr. fik 3 utmærkete obs. såm satte ås på 87° 34’N 12 L. V. Gr. – RL & D loddet i emd me Benedalter & fant 3750 m. Vi har sluttet al opvarming a masjinen, så hær ær kåltt iaften, men vi må jøre de, da vi har lite gasolin. – Solsjin. Alt SV -9.5° Did & Om søkte å kåmme åver råken til N 24, men de lykkedes dem ikke.
G.E G.D
29- freda
De var rent varmt hær inat. Solen var så gp å sjinne å den første vakre dag har vi hat idag. Helt klart me noen få Cirrus -11° C imårres me et blaff fra S. Den frisket idagens løp & dro sei østli. Iaften ær de SO & -9.5°C. Sågåtsåm hele råken ær satt & fråsset sammen. Didr, Ells, Om & Fogt dro i emd på sji åver råken såm nå ær ganske smal imellem di to masjiner. Foigt skulle tilse den aktere motor. Han fantt ikke å kunne reparere den! N 24 ær således ut a bruk. Et hårt støt får D. på tilbakeveien søkte di å hale et fat bensin hæråver men måtte åpji de p.gra bevegelse i isen. Di kåm tilbake ad en lang omvei. – Vi har nå tatt bestemmelsen – såm jo nåk åsså fårhållene krever – å reise direkte til Spitsbergen, så snart vi kan få 2 fat bensin brakt åver. Startplassen ær de værst får, men fårhåpentli årdner de sei me tiden. Vi kan strekke vår proviant ut en månet. Vor nær vi ær jemme – 7 timers flukt – men unner fårhållene dog så langt –
G. E. G. D.
30- lørda
-7°C imårres. Sydli vinn me snefall. Vestli vinn iaften uten nedbør -6.5°C. Disi de meste a dagen I fmd lykkedes de Did. Om. & Foi å bringe åver tønnen me bensin, såm di måtte fårlate på isen igår. Fate innehålt 245 l, & vi har nå fullstendi nåk får Spitsbergen. – Iaften jik Did & Om åver til N 24 å di rak dærhen på ca 1/2 time. Nå semaforerer dem & ber 2 mann kåmme & jelpe dem å trekke. Ell & Foigt går. Kl ær 1/2 11 aften. Ikke mye vile. Isen har vært svært vili ida. Satte inn me stor fart fra øst, men alt ær nå ijen stille. Et annet meget stort flag ær nå meget nært vårt. Vi skal imåren fårsøke & fylle ut & fårene dem. Lykkes de har vi en glimrenne startplass.
G.E G.D
31- sønda
Fårhållene di samme. Skal imåren vente å se om dær ikke ær en mulihet får å kåmme åver isen på råken til N 24, vor dær ær fin startplass. – Har hat vestli & sydli vinn me snefok de meste a dagen. -7°C imårres -9°C iaften. Har tatt en del film idag. Didr & Om kåm tilbake inat kl 1 me fullastet båt. Flinke karer. –
G.E. G.D.
1 juni- manda
-7°C idamårres -1°C iaften kl 9. Stille. Kalt åversjyet – Str – men ganske siktbart. Bejyntte i fmd å rydde åp en startplass på den frosne is i råken, såm nå ær 8´´ tyk å ble færi me den kl 6 i emd. Bygget en slip ned fra flake vi står på. Flyr såsnart sjylage blir nor høiere. Har hat vakt til kl 2 imårres. Ells har vakten til 8
G.E G.D.
2 juni – tirsda.
Såm vanli et lavt tett stratusdekke. Ca -6°C i hele dag. Tili bejyntte vi å pakke å si adjø til vor plass på den store is, såm hadde vært meget komfortabel. Kl 2 1/4 var motorene varmet åp å så bar de avste. Men ak- de ble en skuffelse Slippen vi hadde bygget ned fra isen var ikke rikti å vi ståppet åp på de mest kritiske punkt. Så kåm vi aste å aste bar de, men farten kåm ikke åp i løftehastihet. Etter å ha brokket jennem isen åveralt entte vi ve et iskas. Hær lykkes de år å slå båten fri a isen å tørne den runt me baug mot råken vi hadde lavet. Men se da sto tåken tyk såm en mur & ståppet ås. Vi ligger således på sjøen inat. Ingen behagli stilling i et blekspanne, vor isen nårsåmhelst kan bejynne å skrue. Men – når de ær mørkest, lysner de jo. Så- fremst.
G.E. G.D
3 juni – onsda
Kl 12 inat ble jeg vekket a en stemme, såm ropte: Alle mann på isen hurtigst. Jei hørte isen knake & brake & viste vi var mitt i en isskruing. Vi var alle på isen hurtiere enn lyne. Isen- råken- hadde gått ijen & klemte ås så de knak i blekspanne. I en hånnvenning fik vi den vent runtt – langsjibs mot skruingen (me bauen altså) å de reddet båten vor. Samtidi langet vi proviant & utstyr på isen. Etter noen minutter sluttet skruingen. Vi jik da strax i vei me å jøre ås en vei åver til N 24 ve å hugge ned en del skrugarer a jevne veien. Etter frokåst lå vi på siden a den. Den ligner nå et vrak. Søkte i emd å fly hærfra, men kåm ikke åp ide masjinen altid sjærer sei jennem isen. Vi fårsøker imåren & kaste fra ås alt åverflødi får å letne den å så søke å kåmme af, men går ikke de må vi redusere yderlie å fly til Fort Conger, vor jei har depo. Vår masjin ær meget lekke & ær hær rikti ukoseli.
G.E. G.D.
4 juni- torsda.
-4°C. Tørnte ut kl 2 imårres får å bejynne arbeide me en ny plass til å ta a fra. Ut på ettermiddan hadde vi den færi. Være var hærli klart me sol. Ut på fmd sjyet de åver å på emd kåm tåken ijen. Fik utmærkete observasjoner. Foigt har jort et fårslag, såm tilsier mei mye, nemli å benytte N 24, såm isbryter d.v.s., at den skulle male isen åp i råken & derve ji N 25 en bedre anledning til å starte. Får vi goe værfårhåll, tror jeg de vil lykkes. Lykkes de ikke starter vi får Fort Conger den 15 juni me proviant får 40 dager. De blir en hår tur, men kan lykkes. Isen har vært noe i bevegelse ida, men N 25 ligger bra.
G.E. G.D.
5 juni – freda
Skruinger hele siste nat, så vi kjempet me me alle midler – økser, sager & ispiler De lykkedes ås å frelse apparate. Skruingene har åsså påtat sei i dag, men svakere. Kl ær 2 måren (6/6) Jeg har hat vakt. Ingen bevegelse i isen. T -2°C Tåke meste a dagen.
G.E. G.D.
6. juni – lørdag
En stor dag. Mørke var svart. men lyse nær. – Vi bejynte idagmårres å arbeide til en slip på et stort solid flak får å få N 25 åp å så videre såm til en svær starteplass, såm RL & Om hadde funnet igår på et stort flak. De lå noe fra apparate, men da isen hadde fårhållt sei roli hele natten & vi hadde bruk får alle mann, jik vi alle dærhen. Ve middagstid var intet å mærke. Vi jik atter til vårt arbeide. Da vi kåm tilbake kl7 aften hadde vi hele storfakken like inne på åss. Goe råd var dyre. Isen kåm me fart. Motorene ble sat i sving å de lykkedes ås meget mot forventning, at tørne den runtt & sette full fart på fra de truenne masser. De var i siste øieblik. Den ble kjørt like hen til de sted, vor slippen byggedes. Dær var isen mør & råtten, å sjønt svært press lykkedes de den ikke å ska åss. Kl 10 1/2 aften var slippen færi & unner høi jubel fik vi apparate brakt åp på storisen & i sikkerhet. Imåren aften skal vi ha flyeplassen, dær ær 500m lang & me litt arbeide kan bli jort 750m, færi & dærme skulle vi kunne tillrede vår jemreise. Gud sje låv & takk. N 24 ær i aften skruet langt åp på de flak den lå ve. – De har tinet idag & vært milt.
G.E. G.D.
7. juni – sønda
Noen få sekunners solgløtt ellers tyk tåke & vestli vinn, såm vanli. 0°C Fint tåkerim hele dagen. Har jort et fint arbeide Brakte apparate åver 2 svære grøfter å står nå på de store flak, vor startplassen ær. Såsnart være tillater de, flyr vi.
G.E. G.D.
8 juni – manda
+0°.5°C. Tåket me litt åpklaring fra tid til annen. Har arbeidet, hel dag me å kåmme aste, men den kramme sne har hindret åss. Mange hindringer får den reisenne! Vi har hittil levet a 300 gr pr. mann pr. dag, men vil nå ha til å kårte inn på dette får å kunne vente lengst muli. Vi må vel få en anledning tilslut. Vi ligger på et meget stort flak me pene baner på alle kanter å dær synes å være mye vann runtt omkring. Gasolin har vi nåk a. Så, vorfår sørge? Kl ær 4 måren den 9 de. Vi har svært i hårt arbeide siden 7 i mårres.
G.E. G.D.
9 juni – tirsda
+1° i mårres me grøttyk tåke, såm har hållt sei hele dagen. Nå – kl 11 aften – ær lage noe lettere. Svak SO bris. RL har gått åp en ny startplass, såm vi bejynner å åparbeide imåren. Isen ær stærkt brokket åp runtt vårt flak å store kanaler, men ingen store nåkk Så igår en alke. Den kåm fra NV & reiste V åver. En storkåbbe så vi i vanne første dag i lannet. Har nå sat natvakt får å pass alle sjanser Vi velle en mann vær nat.
G.E. G.D.
10 juni – onsda
+1°.5 imårres 0° i aften. SO hele dagen, meget frisk i bøier iaften. Har arbeidet hele dagen me å skaffe sne a den nye startplass. Vi har 400 meter dyp, vår sne å kaste bort i en bredde a 12 meter, så de ær ikke barnearbeide. Vi ær alle temli anstrengte. En meget åverraskenne ting hentte da vi kåm åmbor til midda 2 jess kåm flyenne fra N å slo sei ned like ve båten. Did søkte å sjyte dem, men bommet. Di fløi aste NV åver, aldeles, såm alken. Senere kåm en gås åver flakket runtt ås noen ganger & fløi så bort i NV. Skulle de bety Crocker Ld? Vi har nå stått 8 timers arbeidsdag, årker ikke mere å håper å være færi me plassen åm Ca 10 dager. Må nå bare flake vårt vil hålle! Jei har de beste håp, får vi den færi.
G.E. G.D.
11 juni – torsda.
Kuling fra SO inat – 13 m pr. sekunn. De har åsså blåst gått hele dagen fra samme kant. Isen ær helt lokket, såm følle dæra. – Bejyntte å skoffe sne imårres kl 9, men kl 1 vor vi så utkjørt, at vi ikke årket mere. Vi besluttet ås dærfår til å tråkke den ned. De går utmærket å har vi jort arbeide i emd. Temp. har hållt sei runt 0° hele dagen.
G.E. G.D.
12 juni – freda
Idagmårres -1° i aften -1.9°C. Vi har fått go sol får obs idag åm den unner hele tiden har vært åmjit a tåke. Resultate var at SOten hadde satt ås tilbake til vår plats a 28/5 87° 33’n. & 8° V. Gr. Nå ær den helt løiet a. Har trampet sne i hele dag. Til vor store glede åpdaget vi, at den var 500 istedenfår 400 m – et fint tillegg
G.E. G.D.
13 juni – lørda
Ca -1.5° idag. Sneen vi trampet har størknet gått til. Vinnen har fårandret til N. me siktbart vær. Vi søkte å rekke startplassen med N 25 i emd, men kåm ikke klar a en skrugarrekke & måtte ståppe i løs sne. Tråkket ned sneen fåran den & venter på, at den fryser i nattens løp, så kåmmer vi vel frem, tenker jei
G.E. G.D.
14 juni – sønda
Vexlenne t mellem -2° å 0°. – Den Nlie vinn dødde ut & vi har hat stille de meste a dagen. De var åsså siktbart får en del. – Jore 2 startfårsøk på vår bane, men kåm ikke åp. Bejynner imåren å fårlenge den me 80 meter. – Vi har kastet alt åverflødi åverbor å har nå kun de nødvendigste. Åp må vi på en eller annen måte.
G.E. G.D.
15 juni – manda
-2.9°C imårres me ganske svak SOli bris. Utsiktene var adsjilli bedre enn fårrie dag, ide de da hadde vært klabbeføre. Likeledes hadde vi arbeidet bort en svært isrygg mitt i banen, såm hadde vist sei å hemme farten stærkt. Være var så siktbart, såm man kunne forlange på disse kanter D.v.s, at man intet så. Løpe i banens mitte var åpmærket me små sorte jenstanner. Kl 1/2 11 dro vi aste. RL i forsete. Diet & jei på gulve i samme lugar. Om & Feu i masjinen & Ells atterut i den avdeling, såm har vært vårt opphållsted i disse 3 lange uker. Vår mistro til at vi aldri mer skulle se N25 i luften, tror jeg- åm vi enn aldri ytret de- var stærk. Di mange mislykkede fårsøk ær jo en naturlig fårklaring dærtil. De suste aste å vi mottok støt fra unerlag såm jore, at jei trodde, bånnen skulle trykkes inn. Jei skjønte RL mente business Diet & jei var meget spænte. Vi kunne intet se, vor vi sat, kun føle farten jennem bevegelserne. Pludseli bejynte den å rykke, såm den ville fårlate grunnen. Endeli ga den et siste rykk å vi følte vi var i luften. Følelsen a befrielse var ubeskriveli Endeli – endeli. Tusen ganger, tror jei, jei i disse uker har bett til Gud åm jelþ, å farhållene har utviklet sei dærhen, at jei fast & sikkert mener han rakte ås hånnen. Først lige ved flakets kant løftet masjinen. Viss ikke ville vi alle vært en ruinhope. «Den klare luft» var ikke særlig høy. 50 m vart al den høyde vi kunne få. De suste sydover. Vær tåmme brakte ås nærmere hjemme. Såsnart vi var i luften jik Diet i observasjonslugar å åvertok navigeringen. Solkompassene var åptrækket & innstilt. Etter ca. 2 timers flukt kåm solen frem. Intil den tid hadde vi styrt etter kompas. De viste sei da solen kåm, at vi var helt på rikti kurs. Kårt tid etter var vi i tykk tåke. RL lettet å jik åver den. Unner ås lå tåken tyk, så tyk, at intet rift var å se. Åver sjinte solen. De suste sydover. Frem må vi. Alt utstyr er kastet Åphåll på isen etter en nødlanning ville bli sikker ruin. Motorene arbeide fårtrinnli. Ikke en mislyd. Om kåm fra tid til annen å melte åm bensinforbruke. De jik stadi nedåver. De var et par timers klarvær etter de ulnde teppe, å så ijen tåke. Isen så denne gang ut åmtrent såm fårrie gång. Åverraskene små flak. Lanningsfårhållene like umuli. Ingen råker, noen små sprekker var alt. Vi hadde bensin får 8 timer da vi fårlot vår leir å nå bejynte tiden å nærme sei. Så jor tåken åså. RL fårsøkte å gå unner den. De jik en stunn, men ikke lenge. Sjønt han jik ned til en højde a 2 m åver isen å utførte en flukt, såm alltid vil stå får mei, såm en åv di fineste prestasjoner på flygningens område. Me lynets fart bår de bort åver skrugartappene å jei må si, jei ventet, vi skulle kutte en eller ånnen å dem å. Tilslut ble tilstanden utåholdeli. Han kunne umuli gå én tomme lavere. Va skulle han jøre? Bestikke satte ås åver på lann å vært øjeblik kunne vi renne i fjellveggen. RL viste råd. Plutseli kastet han den åm mot solen & mot den steg han åp De varte ikke lenge innen han var åver tåken å i strålene solsjin. Strax etter falt åså tåken unner bort & kårt etter fik vi øje på lann. Var de Spitsbergen, såm vår kurs var utsatt får? Så så vi åpne have strek sei ut i NVli retning. Dette var på ca. 81°20′. men bensinen minket stykt. Kan vi rekke de? Jei tilstår, jei var spent. Vi fløy me kurs får den nærmeste del å lann. Været var ret mot & meget krafti – ca. 15 m i sekunne. Nå kåm de ås tilgode, at RL den hele tid hadde brukt bensin på den mest økonomiske måte. Etter tiden skulle den nå være oppbrukt, men takket være hans store dyktighet hadde vi ennå nåk til å rekke åp. Styreledningen til ailerongene hadde en halv times tid gått trått, nå sviktet den helt å sette sei fast. En nødlanding var uungåelig. Hadde dette hent ½ time før ville situasjonen vært mere enn kritisk, ide vi da måtte ha gått ned i den åphulte småis. Nå hadde vi have, men kulingen var hår å sjøen jik høi & krap. Me vanli dyktihet ble lanningen fårettat, men jei ventet fra di støt vi fik, at bunnen skulle bli slått inn me unntagelse å den sjøsprøit over vår dåg intet å markere. Får motorene gik vi å på sjøen inn mot lann. Vi var da ca 25 km a me di 25 km isen da lå bak ås var dette altså en distanse a 50 km mellom pakken & lann på de sted vi kåm ut. Vi tok lann i en liten bokt på lann å hadde da såvidt vi kunne avgjøre Syv Øene i NO a ås. Bokten skulle således ligge på NO Lann vs norspiss – Norkap. Hær inne var de full såmmer – stille me stekene sol. Vor de føltes vidunderli igjen å sette foten på fast jor. Men hvordan kåmme videre? Vi hadde 100 l i bensin ijen, men måtte jo være fårsikti me den, da vi jo aldri kunne vite, vor langt åphålle ville bli. De første vi jore var å få en solhøide. De første vi jore var å få en solhøide. Den ga ås en linje i den riktie retning. Vi var på Norkap – Jei unnersøkte strannen å fant rikeli drivve. Da vi lannet på sjøen hadde vi vært i luften i 8t 35m, noe dær i høi grad bekreftet riktiheten a RLs økonomiske forbruk a bensinen. Vi jore ås nå klare til å innta et nødvendi måltid. Siden vårt tynne sjokolade me 3 kjex. Aldri såsnart hadde vi bejyntt fårberedelsene før RL roper: Dær ær skute! 15 juni vil altid stå får mei såm en høitidsdag me varm tak til Gud, såm styrte alt så vel får ås. De var jort i en fart å få alt åmbor ijen startet motorene å sette ut mot fartøie. De viste sei å være «Sjøliv» a Balsfjord – kapt Nils Vollan. Vi ble på jærtligste mottat & behandlet. Han var strax villi til å baxere ås til Norske øen, vor han mente Hobby hadde stasjon. Vi kåm dåg ikke langt – henimot Hirslopen Strede – da sjø å vinnkast ble får gråve. Vi måtte dærfår gå tilankers ut på natten. Vi ær 4 mann installert i kahytten & 2 fårut & har de såm grever.
G.E. G.D.
16 juni – tirsda.
Vi jik til køis kl 1/2 6 imårres & var oppe til en hærli ærful medda kl 11. De blaser ennå får mye til å søke åver Hinlopen Str. Vi har nå bestemt ås til å søke inn i Lady Franklin Bay, brekke masjinen åp dær på lann å så me Sjøliv søke til Kings Bay. – Var i Lady Franklin Bay i emd & fik masjinen anbrakt på lannisen i fulstendi sikkerhet. En bjørn sto et stykke fra å så på arbeide. Bare han nå ikke jør kål på den. Strax vi var færi satte vi kurs får Kings Bay. Kl var da ca 8 aften. Vi går nå kl 11 åver Hinlopen Str. å Sjøliv hiver sei i alle retninger. Dæra skriften.
G.E. G.D.
Utdrag fra dagboksiden 16. juni 1925. Kilde: Nasjonalbiblioteket.
Hadde svinevær åver Hinlopen. Dær kåm åsså en masse is settene ut, så vi måtte gå betrakteli Nåver. Åver Vejdje Bay slingret & bar den sei åsså noe ganske svært Idag har vi hærli vær. Stille & nesten solsjin. Vi styrer nå kl 1/2 12 mot Amsterdamøen & håper & være i Kings Bay ve 8 tiden iaften. Møtte & praiet 2 sjøiter, såm var på vei øståver i fmd. Den ene meddelte, at Hobby var gåt Våver. Muliens ær den gåt til Kings Bay. –
Kåm inn til kaien kl 1 nat, vor vi fant Heimdal & Hobby samt 2 aeroplaner. Di skulle nå ut å se etter ås Jensyne var strålenne. – Så bar de åp til vårt goe, gamle, jestfrie jemm hos direktør Knutsen.
Mottakelsen ved ankomst Kings Bay. Kilde: Roald Amundsen – Lincoln Ellsworth’s flyekspedisjon 1925, Nasjonalbiblioteket.
18 juni – tirsda
Festen hær varte til kl 10 imårres. Gleden åver å se ijen & gleden åver ijen å være hær jore samvære til en høitidsstunn. De var hårtt å klare sei, da «Ja vi elsker» tonte ås imøte. Båtene har vært i festskrud hele dagen & saluten jik fra stasjonens flaghøi. – Fest ijen iaften – glede & strålenne ansikter
G.E. G.D.
19 juni – freda
Telegrammene ær bejyntt å strømme inn & kåmmer i sån mengde, at tjenesten mellem Spitsbergen & Norge ær ganske sprengt. Kongen & Dronningen var særli vakkert. Telegr. fra rejering, storting å en masse andre autoriteter gledet ås meget. Ingå har melt, at åver 200 telegr. ligger dær å venter men kan ikke sennes før exp.s lange telegr. – 5000 or ær mottat.
G.E. G.D.
20 juni – lørda
Kl 2 imårres jik Heimdall noråver får å gå til Norkap å sette RL. Deit. Om & Feucht åmbor i N 25, såm di så flyr hærned. 2 amerikanske sjurnalister kåm hærtil inat fra Green Harbour. Di fik ingen oplysninger.
G.E. G.D.
21 juni – sønda
Ve 8 tiden i emd. kåm N 25 flyenne. Di hadde hat en meget uroli tur – luftstrømmer i lange baner. Kl 5 i emd. kåm den første kulbåt hærtil – Alber. W. Salmer – 4000 tons. – Vi har talt me kapt. dær åmbor & han mener å kunne ta all 3 aeroplaner. Dette ær jo utmærket. Vi kan da gå like til Fredrikstad
G.E. G.D.
22 juni – manda
Masser a telegr strømmer inn. Fik i emd et fra den tyske riksdag. Byer & komuner ær de åverveiene. Masser a telegr. ankåm me Heimdal, såm kåm inn i emd. Vi har nå ikke mer bruk får Heimdal & Hobby & disse avgår imåren. Sentte i den anledning admiralen et takketelegr.
Likeledes Hobbys rederi.
G.E. G.D.
23 juni – tirsda (St Hans aften)
Hobby avjik kl 91/2 i aften. Me den medfulgte Ramm, Berger & di 3 amer. sjurnalister. N 25 var en tur opp i emd. me passasjerer. Alt vel.
G.E G.D.
24 juni – onsda –
Hadde en meget hygli St Hans nat. Et umåtelig bål ble brentt på strannbredden Vi hållt på til kl 6 måren!
G.E. G.D.
25. juni – torsda –
Tok di 3 aeroplaner åmbor i emd. fult. – Noe senere kåm «Fiorella» en kullbåt til stasjonen. Vi spiste avsjedsmidda på stasjonen & jik så åmbor i Fiorella, såm lå høit flagsmykket, å ble på de jærtligste mottat. Kl 1/2 11 jik vi åmbor i «Selnor» å slo strax os Heimdal’s årkester spilte «Ja vi elsker» & «Sønner a Norge» å de deilie stille vær i midnatsalen tok de sei utmærket ut.
Vi ær 10 a ås i Kapt Hagerup, RL, Diet Lutzover -Holm, Zapffe, Omdal, Faucht & Horgen, Ellsworth & jei De ær stille & fint me klart vær
G.E G.D.
26 juni – freda
Stille hele dagen med SOli dønning. Sjyet åver i emd, men klarner af i kvell fra NVkanten. Vi jør 8-9 mils fart. Alt vel.
G.E. G.D.
27 juni – lørda.
Vi fik en styg sidesjø på ås idag & måtte i emd legge kurs ret mot Tromsø får å frelse masjinerne. Hadde igår telegr fra Luften, vor di meddeler åm svære festliheter i Oslo Idag telegr fra Grand Hotel såm inbyr ås til å være deres jester. Dette ser muntert ut!
G.E. G.D.
28 juni – sønda
Hadde i mårres telgr fra Gaf, Tromsø, at den ville senne ås værtelegr vær dag Dønningen ær i avtagenne. Skal være nærmer lann inat.
G.E. G.D.
29 juni – manda
Vi kåm imårres unner lann. Ve 11 tida passerte vi inn fårbi Fugleøen. Noe senere ble vi inhentet a Richard Whit (Vesterålske) Den var i full flagskrud & saluterte år unner høie hurrarop, da den passerte. – Da vi ve 1 tiden kåm hen imot Tromsø ble vi møtt a en hel eskadre a damp & motorbåter – flagsmykking & salut. Fra den ene dampbåt, såm hadde autoritetene åmbor – håltes taler. Hadde å svare. Di fulgte ås fårbi byen et stykke. Hele byn var flagsmykket. – Å så fårtsatte triumftåge. Flagg åveralt. Fra vær en krok putret motorbåter ut unner stor flagning. Samme svære ovasjoner, da vi passerte Harstad. By, General, Brigademusik – 20 flag – smykkete fartøier. Vordan enner dette ? slet vi, så får vi vår betaling.
G.E. G.D.
30 juni – tirsda
Passerte Bodø i fmd stille & roli. Vi hørte salut i de fjærne. En hærli dag – stille me stekenne sol. Passerte Sannessjøen iaften kl 10. Ingen jenkjennelse.
G.E. G.D.
1 juli – onsda
En storsjøn dag. Stekenne sol & stille. Vi nyter tilværelsen. –
G.E. G.D.
Mannskapet på vei hjemover i finværet. Stående fra venstre: Oskar Omdal, Leif Dietrichson, Hjalmar Riiser-Larsen, Karl Feucht. Foran sitter Roald Amundsen og Lincoln Ellsworth. Fotografiet er signert av alle utenom Feucht. Foto: Roald Amundsens hjem, MiA – Museene i Akershus.
2 juli – torsda
Jik tilkøis ve 11 tiden igåraftes. Kl 12 ble jei purret me den besje, at flagsmykkete båter kåm ut fra Kristiansund. I en fart kåm jei i klærne. Stor mottagelse. 2 store dampbåter, en masse små samt lystseilflåten. Musik, sang & taler! Passerte imårres Ålesund. Flere motorbåter kåm ut. Har hat en masse telegr i dagens løp. Dagen har vært fin, men de ser truenne ut, ettersåm vi nærmer ås Bergen – 2 a Aftenpostens fålk kåm åmbor i Ålesund & føller me ås. –
G.E. G.D.
3 juli freda.
Samme hyldest hele veien Da vi kpm på dekke etter aften suste 4 hydroaeroplaner over ås Di kåm fra Kristiansand – en 40 km borte. – Være ær hærli.
G.E. G.D.
4 juli – lørda
Kåm Horten kl 11 aften. Kolosal mottagelse. Folk helt elleville. Fest på de Sjømiletære Samfund. Kl ær 5 måren.
G.E. G.D.
5 juli – sønda
Vi fløi fra Horten kl 12.20 & ankåm til Oslo ve 1 tiden. Fløi så åver slåtte & lannet ut på viken. Mottagelsen var fyrsteli Ca. 50000 mensker var tilstede. Hele byen Flagsmykket. Reiste til slåtte i audiens. Ells. RL & D fik komm a 1 kl. Om & Feucht Rs. Jei fik borgerskabsmedaljen i gull. Så lunsj på Grand. Luften vært.
Var så kl 6 emd en tur på Hovedøen & talte til Oslo Arbeiderparti. Midda på slåtte kl 8 1/2. Kongen talte Jei svarte – Men best a alt – brev fra dei min egen Konelil. Stakkers, stakkers dei – du har litt Ja du, jei lengter etter dei. Gid jei snart får dei å se.
6 juli – manda.
En «bussy day» – men ikke bussy nok til å glemme min lille kone. Tak for mårensussen. Den var deili. La mei få flere Jei tørster etter den lange faste. – Var iaften til bal i den britiske legasjon. De var festli. Kongen & Dronningen var dær. Hadde en meget lang samtale me Kongen. Du – Jei tror, de ær ham, såm ve sin handlemåte, har reist hele lanne åp i denne extase. Gonat min deilie pike. Kl ær 3 måren & Jei kryper til køis.
7 juli – tirsda.
Telegr fra Kong Georg idag. Jik åp på slåtte & viste Kongen de. Han skrev et takketelegr får mei. Senere fik jei telegr åm å stille mei såm besjytter a Så 87° 40′ filmen idag. Den var ganske go. Talte på radio kl 8 iaften. Kjørte jem i bil like etter. Hær ned i bakken var dær fårsamlet ca 100 mensker me blåmster. Ut på fjoren rundt et umåteli St Hans bål lå ca 30 båter dekorert. Nydli
8 juli- onsda.
Jik inn til byen imårres. Kl 1/2 1 var vi alle åp hos statsministeren & hilse på ham. Ær i byn i nat
9 juli – torsda
Igåraftes talte jei i radioen. De jik meget bra. Jei ær ikke nærvøs. Til tak har Radioselskape idag innlagt en hærli høitaler i Urbg Vi sat iaften & hadde den deiligste konsert til vor aftensmat. – Vi kåm ut me 11. båten – Zapffes, Radiofolkene & jei. – Store, hærlie seilbåder drar fårbi. Di senker alle sit flag får Urbg. Robåter drar stadi fårbi unner hurra. Jærtens tak får dit telegr. Skal skrive Godson –
10 juli- freda
Var iaften hos den amer minister i en meget hygli midda. Kåm jem hærtil kl 11. –
11 juli – lørda
Deili vær ida. – Bader nå vær dag. – Zapffes reiste i emd. – Nyder høitaleren vær aften. Kjærli tak får brev a 8de Gudsjelov alt vel.
12 sønda
Hærli såmmervær. Har hat Riiser-Larsens, Horgen & Omdal hær idag å vi har hat de rikti Gud velsigne dei Gonat
13 manda
Deili vær. Har hat de stille & roli idag
14 tirsda
Måtte reise inn idag får gå i midda til den franske minister. Madame Heriot den vakre, rike, franske dame, såm ær hær åppe me sine hærlie yacht Ailie – keiserens farrie Meteor – var tilstede. Jei ble buden dær åmbor til midda imåren.
15 – onsda.
Var hos Mdme Heriot til midda sammen me den franske minister m.fl. Hun har de storslagent Hun vil ha me me sei til Cowes vor hun nå skal hen å seile, men du vet nok, jei avslo de me tak Va i al værden kan hun se i mei? Ong, vakker å rik. Hun må sandli kunne finne en, der passer bedre!
16 – torsda
Ja – nå ær du flink, piken min. Et telegr & et brev idag. kjærli tak. Hær har vært stor fest. Restad – frue. RL me fru, Dietrichson me frue, Omdal M & G, Asl & Goge & Ells & jei – 13 tilbors Omdal kåm flyene fra Horten & brakte meo blåmster dærfra. Du kan tro, de ble liv hær, da aeroplane larmet etter å ha fløiet rundt åver huse et par ganger. Masser a båter kåm for å se. Kommunen hadde heist alle isne flag & hær var meget festli Kl 5 emd ankom jestene. Middagen var særdeles vellykket. Restad talte for mei Så hålt jei en takketale til mine kamerater & utdelte gaver. Ells. dekorerte jei me medaljen får edeldåd. RL fik den største a mine søllpokaler & Dietrich. den minste. Omdal fik armur, – Kl 11 kjørte jestene jemm. –
17 Juli- freda
Samme vidunderlie såmmersvær! Ellsw. reiste åver i emd me bil a G & jei fulgte ham. Jei hadde konferangse på Grand me di tyske aeroplanfabrikanter Dornier & Mielatz. Di tilbød å bygge mei en kjempemasjin, såm skal være færi i 1927. Den vi få et vingespenn a 47 meter! Kolosal – Jei skal intet betale. Tar sannsynlivis mot tilbude. – Jei får dærfår neste såmmer fri –
18 Juli – lørda
Samme vidunderlie såmmervær – Du store værden, vor flink du ær til å skrive. Fik idag dit brev a 15 juli, vorfor du skal ha 1000000 susser! – Fotogr. var rikti morsomme å få å vi gledet ås alle åver, vor gått du så ut. Men vem ær Lady Valpree? Hun ser meget værsli ut!! Jei ær så eni med dei, at du ær den eneste me anstendie sjorter. Lady´ens ær iværtfall meget uanstendi! Jei venter Astrid, Trygve & Robertens ut imåren.
19 Juli – Sønda
En stekvarm dag – Kl 12 kom Astrid, Trygve & Robertsons. Strax etter måtte jei reise til Kullebunden får å åpne idretstævne. De jik utmerket. Stor begeistring. Ble utnevnt til æresmedlem – Har senere hat en hærli dag me mine jester. Telegraferte dei
20 Juli – manda
Kolosalt varmt, 30°! Jei ær nå i sjøen 4 ganger åm dagen. – Du kan tro, vi hadde de koseli igår – jærtli tak får telegr a idag. Så du tror, du kåmmer åm et år? De var gått, åm så var, men du vet, jei jør nu ingen fårhåpninger i så måte. – Har hat en strøm a jester hær idag – amerikanere & andre. Di kåmmer bilene fålk få får å se mit jem!
21 Juli – tirsda
Ellsw. kåm ut i fmd. får å si adjø Imidlertid telefonerte Kongens adjutant at Kongen ønsket å se ås til lunsj på Kongsgården. Etter at Ells hadde vært hær en stunn reiste vi så inn å spiste lunsj me dem på kongsgården De var meget hygli. Reiste ijen ut hær & var fremme kl 9 aften.
22 Juli – onsda.
Ellsw. M. G & jei reiste til byn kl 10 fmd. Båten var bestemt til å gå kl 12, men ble fårsinket til kl 3. Vi spiste så alle sammen på Grand. – Så dæretter på våre levenne bilder, såm ær svært goe. Avla så visit i den amer. engelsk, franske & italienske legasjon. – Kåm tilbake hær kl 6 emd & jik like i sjøen.
23 Juli – torsda
Skulle hat Astr, Fr. & Rab ut idag til midda, men måtte senne dem atterbud. Måtte inn til konferangse. Kåm tilbake i emd. kl 6. & fik dine 2 brev a 17de & 20de. Tak min egen Konelil. Du sier, du ær færi åm et år! Ja mener du? Kåmmer du? La mei vite.
24 juli – fredag.
Har skrevet, skrevet & skrevet i hele dag. Foredrage ær nesten færi.
25 juli- lørda
Den italienske luftsjipkonstruktør Nobile kåm idag til Oslo & i emd me RL hærtil. Mere der åm senere Kl 5 kom bil fra Wedel & hentet mei til Skaugum Dær møtte jei Melba Hun sang Home, Sweet Home for mei. Vidunderli. Kom jem kl 1/2 11.
26 juli – sønda
En stille, roli sønda. Heldivis ær den lange tørke nå avløst av et deili veir
Gud velsigne dei. Gonat
27 juli – manda.
Har skrevet i hele dag. Brev fra Gade i emd. Rein i lange baner. Sluserne helt åpne.
28 juli – tirsda
Nobile, Ræstad, RL & Omdal kåm ut i fmd. Vi drøftet planene om til neste år å gå over i luftsjib. De vil komme på ca 2 millioner kroner. Deili vær i hele dag.
29 juli – onsda.
Temmeli stærke reinskurer i dag. Temperaturen har hållt sei på ca 15° hele dagen, neppe halldelen av di fårrie dager, så det føles helt kjøli. – De går ganske bra me min skrivning. Mellem 5 – 6000 or på 2 dager. –
30 juli – torsda
Deili vær til ut på aften, da vi ijen hadde renskurer. Har skrevet i hele dag & har nå omtrent 10000 o, men jei må ha 30000, så altså frem –
31 juli- freda
Skrevet i hele dag- Vekslenne vær – sol & rein & torden.
1 aug – lørda
Avvexlende veir som vanli. Riiser Larsen kom ut i fmd for å være her noentid så vi får skrevet boken færdi- Så den 30te juli en flok ænder fly sydover & igår en del gjess. – Hadde brev fra Kongen idag i anledning kompasse til N25, som RL har jit ham.
2 aug – sønda
Avexlende vær. Stille & roli. Telegr fra N.Y. meddeler at Ellsw har utjit vir plan til avisene.
3 aug – mandag
Samme avvexlende vær. Sentte Kongen brev idag & gratulerte ham fra os alle – Har skrevet hele dagen. –
4 aug – tirsdag
Deilig sommerdag. Har skrevet det meste av dagen & har nu ca 18 000 ord
5 aug – onsda
Sommervær – Var i byen og så på lysbildene. Di blir fine. talte me direkt Grieg om boken. Ramm lovet å skrive 15 000 or. Fik inbydelse til festforestilling i Nationalteatret den 11.ds. Hadde telegr fra K. at hun avreiser lørdag. Telegraferte: Forholdene forandret må fraråde avreise. Skriver senere.
6 aug- torsda.
Deili sommervær. – Har hållt på å sortere ut bilder til boken i dag & skrive.
7 aug – freda.
Atter igjen varm tør sommer- Har idag ordnet alle fotos. Ær sannsynligvis imåren færi me å skrive.
8 aug – lørda.
Ble idag færi me min part av boken og har skrevet ca 22000 or. – Veiret har vært skjønneste sommervær. Deilig i vanne. De har skyet over i aften & ser ut til rein.
9 aug – sønda
Fint vær i fmd. Sjyet åver i emd, og reinet i aften. Riiser-Larsen reiser hjem iaften.
10 aug- manda.
Nils Rødsten døde idagmorres kl 6. Zapffe kom til byen i fmd. – Desværre hendte dær idag en frykteli ulykke på Kjeller, idet et aeroplan me flyer & Calwagen fallt ned. Begge slo sei ijel på stede. Som en følge av derav, avlyses Luftseiladsforeningens fest etter foredrage.