1914-1918

Fly, skipsbygging og krigsforedrag

I 1913 får Roald Amundsen for første gang oppleve en tur i en flyvemaskin, når han sitter på med piloten Silas Christofferson i San Fransisco. Etter landing er han svært begeistret. Året etter gjennomfører Amundsen flyverutdanning, under ledelse av Einar Sem-Jacobsen, og som den første i landet tar han sivilt flysertifikat sommeren 1914.

Roald Amundsen (til venstre) under sin første flytur sammen med den amerikanske flyveren Silas Christofferson. Amundsen har på seg flyteelementer. Foto: Privat samling
Roald Amundsen (bakerst) og Einar Sem-Jacobsen i Hærens Aeroplan nr. 3. Foto: Privat samling

For den kommende ekspedisjonen over Polhavet innser Amundsen at polarskipet Fram ikke kan brukes, derfor begynner bygging av en ny polarskute som sjøsettes i juni 1917. Amundsen døper skuten med en isklump og ikke champagne som er vanlig: ”Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nu skal du få føle litt av ditt rette element. For til isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg dig MAUD.”

Maud går av stabelen i Vollen 7. juni 1917. Foto: Follo museum, MiA

I oktober 1917 kommer Amundsen derimot i avisene av andre grunner, når han returnerer alle sine tyske dekorasjoner i protest mot tyskernes angrep på norske sjøfolk.

Til Hans Excellence

den tyske minister i Kristiania.

Som norsk sjømand tillater jeg mig aa tilbakesende mine tykse dekorationer – den prøissiske kroneorden av første klasse, den bayerske Luitpoldmedalje samt Hans Majestæt keiser Wilhelms guldmedalje for kunst og videnskap – som en personlig protest mot de tyske myrderier av fredelige sjøfolk senest i Nordsjøen den 17. oktober 1917.

Ærbødigst

Roald Amundsen

I januar 1918 reiser Amundsen til frontlinjene i Vest-Europa. Senere denne våren holder han flere foredrag i USA for å oppmuntre til å støtte vestmaktenes innsats i krigen.

Relaterte ressurser

1872
Roald Amundsen født 16.juli
1880
Begynner på Otto Andersens Skole
1886
Jens Engebreth Amundsen dør
1887
Polarinteressen vekkes
1890
Begynner på universitetet
1893
Fjelltur med Urdahl og Holst
1893
Gustava Amundsen (f. Sahlqvist) dør
1894
Ishavsfangst med Magdalena
1895
Styrmannseksamen
1896
Hardangervidda med Leon
1897
Belgica-ekspedisjonen
1899
Sykkeltur Christiania- Paris
1900
Studerer jordmagnetisme i Hamburg
1903
Gjøa-ekspedisjonen
1907
Isbjørner som trekkdyr
1908
Amundsen kjøper Uranienborg
1909
Nordpolen nådd?
1910
Fram-ekspedisjonen
1914
Amundsen blir flyver
1914 – 1917
1914 Fly, skipsbygging og krigsforedrag
1916
Byggingen av Polarskipet Maud starter
1918
Maud-ekspedisjonen
1922
Nita og Camilla flytter inn
1923
Uranienborg selges
1924
Amundsen går konkurs
1925
Mot 88 grader nord
1926
Norge-ekspedisjonen
1927
Foredragsreise i Japan
1928
Latham-ekspedisjonen
1934
Uranienborg blir museum
1938
Bettys hus brenner
2015
En kiste stappfull av fotografier blir oppdaget
2020
Roald Amundsens hjem blir digitalisert