1914–1918
Fly, skipsbygging og krigsforedrag
I 1913 får Roald Amundsen for første gang oppleve en tur i en flyvemaskin, når han sitter på med piloten Silas Christofferson i San Francisco. Etter landing er han svært begeistret. Året etter gjennomfører Amundsen flyverutdanning, under ledelse av Einar Sem-Jacobsen, og som den første i landet tar han sivilt flysertifikat sommeren 1914.


For den kommende ekspedisjonen over Polhavet innser Amundsen at polarskipet Fram ikke kan brukes, derfor begynner han byggingen av en ny polarskute som sjøsettes i juni 1917. Amundsen døper skuten med en isklump og ikke champagne som er vanlig: ”Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nu skal du få føle litt av ditt rette element. For til isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg dig MAUD.”

I oktober 1917 kommer Amundsen derimot i avisene av andre grunner, når han returnerer alle sine tyske dekorasjoner i protest mot tyskernes angrep på norske sjøfolk.
Til Hans Excellence
den tyske minister i Kristiania.
Som norsk sjømand tillater jeg mig aa tilbakesende mine tykse dekorationer – den prøissiske kroneorden av første klasse, den bayerske Luitpoldmedalje samt Hans Majestæt keiser Wilhelms guldmedalje for kunst og videnskap – som en personlig protest mot de tyske myrderier av fredelige sjøfolk senest i Nordsjøen den 17. oktober 1917.
Ærbødigst
Roald Amundsen
I januar 1918 reiser Amundsen til frontlinjene i Vest-Europa. Senere denne våren holder han flere foredrag i USA for å oppmuntre til å støtte vestmaktenes innsats i krigen.
