Fram
Polarskuten Fram ble konstruert og bygget av Colin Archer for Fridtjof Nansens drift over Polhavet i 1893–1896. Fram var konstruert med et avrundet skrog, slik at den skulle kunne presses opp av isen i Polhavet og ikke bli knust. Skroget bestod av tre lag med tømmer og var omtrent 70 centimeter tykt.
- Bygget: 1891–1892
- Skipstype: tremastet skonnert
- Lengde: 39 m (130 fot)
- Bredde: 11 m (36 fot)
- Dypgående: 4,75 m (15,8 fot)
- Seilareal: ca. 600 m²
- Hovedmaskin: opprinnelig dampmaskin 220 hk (164 kW), erstattet med AB Diesel Motor 180 hk (134 kW) i 1909.
- Tonnasje: 800 tonn (fullastet)

Opplev Fram i utvidet virkelighet (AR)
Skann QR-koden med en mobiltelefon eller nettbrett
Fram ble brukt på Fridtjof Nansens drift over Polhavet (1893–1896), Otto Sverdrups ekspedisjon i Arktisk Canada (1898–1902) og Roald Amundsens ekspedisjon til Antarktis (1910–1912).
Etter avgang fra Antarktis i 1912 ble Fram seilt til Buenos Aires og deretter til Colón ved Panamakanalens utløp i Atlanterhavet. I påvente av å bli første skute til å seile gjennom kanalen ble Fram liggende lenge og vente på at kanalen skulle ferdigstilles. Da åpningen av kanalen ble utsatt, returnerte Fram til Norge, dit den ankom sommeren 1914. Da Amundsen i 1917 begynte byggingen av polarskipet Maud, ble mye materialer fra Fram benyttet, men istedenfor å vrake skuten ble det utover 1920-tallet bestemt at Fram skulle restaureres og bevares i et museum. I 1935 ble Fram trukket opp på land på Bygdøy i Oslo, og året etter åpnet Frammuseet.
