Paul Berge

Fotograf

Født: 1891, Fåvang, Norge
Død: 1969, Oslo, Norge

Berge var fotograf og arbeidet både med stillbilder og levende film. Arbeidet hans ga ham kallenavnet “Polarfilm-fotografen”.

Han fortalte senere at det var et filmopptak fra kroningsseremonien av Kong Haakon og Dronning Maud i 1906 som ga ham interessen for film.

Gjennom sin fetter, som jobbet med film i Oslo, fikk Paul Berge sin første kameraerfaring, og fortsatte sin utdannelse og arbeid i København, som han omtalte som “Nordens Hollywood”, der han oppholdt seg i nærmere fire år.

Berges første opptak av Roald Amundsen var ved sjøsettingen av polarskipet Maud i Vollen, Asker den 7. juni 1917. Senere fortsatte samarbeidet, og Berge var flere ganger på besøk på Uranienborg.

Stillbilde hentet fra film tatt opp på Uranienborg. Fra nederst til venstre, Paul Berge, Aslaug Amundsen, Gustav “Goggen” Amundsen, Malfred Amundsen og Roald Amundsen. Stående til høyre er Gustav “Busken” Amundsen. Årstall ukjent, sannsynligvis 1926. Foto: Norsk Polarinstitutt
Stillbilde fra Roald Amundsens fødselsdagsfest på Uranienborg i 1926. Paul Berge skåler til kamera. Foto: Nasjonalbiblioteket

I 1924 var Berge med Adolf Hoel til Svalbard, der han blant annet dokumenterte flere av gruveanleggene. Fotografiene fra denne turen er i dag tilgjengelig ved Norsk Polarinstitutt. 📜

I 1925 ble Berge engasjert av Amundsen som fotograf under flyekspedisjonen fra Svalbard mot Nordpolen. Avisene rapporterte at Berge medbrakte 5000 meter med film nordover. Sammen med flere av ekspedisjonens deltagere dro han i mars 1924 fra Oslo med tog til Trondheim og deretter med skipet DS Haakon VII videre til Tromsø. Derfra var Berge om bord på Hobby på ferden mot Kings Bay (Ny-Ålesund).📜 Berge tok flere filmopptak under reisen og forberedelsene, samt ved ekspedisjonens avgang og retur. I sin bok om ekspedisjonen beskrev Amundsen ham slik: “Han var allesteds nærværende. Ja, man kunde neppe pusse nese, uten at Berge var der og foreviget handlingen.” 📜

På selve ekspedisjonen og oppholdet i isen ble filmopptakene gjort av Oskar Omdal. Etterarbeidet ble gjort av Berges firma A/S Spektro-film. Filmen ble godt mottatt da den kom ut og hadde norgespremière september 1925. I 2013 ble den restaurert og gjenutgitt.

I 1926 var Berge engasjert som fotograf for Norge-ekspedisjonen. Han var også til stede ved Ciampino-flyplassen utenfor Roma og filmet overtakelsen av luftskipet 29. mars 1926. Til Svalbard fulgte han Amundsen og flere om bord på Knut Skaaluren, og ved ankomst Kings Bay (Ny-Ålesund) dokumenterte Berge både forberedelsene og luftskipets ankomst 7. mai 1926. To dager senere filmet Berge amerikanerne Richard Byrd og Floyd Bennetts avgang med deres Fokker-fly, i forsøket deres på å fly til Nordpolen. De hevdet senere å ha nådd polpunktet, noe det ble reist sterk tvil om i ettertid.

Filmen om Norge-ekspedisjonen bestod både av Berges opptak i forkant og Emil Horgens opptak under selve ekspedisjonen. Filmen hadde première 20. september 1926 på Victoria og Frogner kino i Oslo. Denne filmen ble også restaurert og gjenutgitt i 2013.

Roald Amundsen satte stor pris på Paul Berges arbeid, og filmene hans var viktige for å formidle og skape inntekter i etterkant av ekspedisjonene. I 1928 ble norske filmfotografer kritisert for å ikke være like dyktige som utenlandske, noe Amundsen reagerte på. I avisene fikk han trykket en personlig støtteerklæring der han uttrykte sine varmeste anbefalinger til Berge og Reidar Lund.

Kilde: Agderposten 27.1.1928. Nasjonalbiblioteket

I tillegg til polarfilmer filmet Berge flere landbruksfilmer, den norske klassikeren Bergenstoget plyndret i natt (1928) og flere filmer om Norge. I 1963 ble Paul Berge intervjuet av NRK i programserien “Møte med…”.

(Trykk på bildet for å se intervjuet i arkivet til NRK📜

Foto fra “Møte med filmmannen Paul Berge”, 1963. NRK.

Kilder:

Diesen, Jan Anders (2011) De polare ekspedisjonsfilmene, i Eva Bakøy og Tora Helseth (red.), Den andre norske filmhistorien (s. 14-28).